Det kan gjøre det vanskelig å holde oversikten, og du må sjekke både innboks og postkasse regelmessig for å holde deg oppdatert.
I dette innlegget skal vi forklare hvorfor du får fakturaer på ulike steder, inkludert Digipost. Vi skal også forklare hvordan Digipost skiller seg fra andre kanaler ved mottak av faktura.
Avsender bestemmer hvilken kanal de bruker
I Norge i dag sendes de fleste fakturaer som eFaktura. De som har samtykket til å motta eFaktura vil kunne se de fleste av sine fakturaer i nettbanken, på mobilbank eller i Vipps. Selv om man har samtykket til eFaktura, kan man oppleve å få tilsendt fakturaer andre steder.
Årsaken til at noen fakturaer kommer her og andre der skyldes, litt forenklet, at avsender selv velger hvilken kanal de bruker. Men det avhenger også av hva du har samtykket til hos de ulike avsenderne og i nettbanken.
Hvis avsender ikke sender deg eFaktura er det ofte fordi de ikke har nok informasjon om deg til å gjøre det. Det kan også skyldes at systemene de bruker ikke støtter eFaktura, og at de derfor må sende fakturaen via andre kanaler.
Hvis du får mange fakturaer via andre kanaler, kan det også skyldes at du ikke har samtykket til å motta eFaktura. Uansett hva årsaken er, må andre kanaler, slik som Digipost, fysisk post eller e-post benyttes der hvor eFaktura ikke er et alternativ.
Hvorfor få faktura i Digipost når det finnes andre kanaler?
De fakturaene du mottar i Digipost er ofte de du ellers ville fått som papirfaktura i postkassa eller på e-post.
Virksomhetene velger ofte Digipost fremfor fysisk post fordi fakturaen kommer raskere frem når den sendes digitalt. Det er også rimeligere for både deg og avsender ved av administrasjonskostnadene holdes lavere.
Det kan også være at du får faktura i Digipost fremfor på e-post fordi fakturaen inneholder sensitiv informasjon som av sikkerhetsmessige årsaker ikke kan formidles via usikre kanaler. Det kan også være at avsenderen ikke sender på e-post fordi faktura fort kan havne i spamfilteret, og at de ønsker å være sikre på at fakturaen kommer frem.
En praktisk faktor som skiller fakturamottak i Digipost fra papir og e-post er at du får mulighet til å betale fakturaen direkte med Digipost innebygde betalingstjeneste. Den er sikker og tilbyr betaling fra de aller fleste banker.
Videre blir du varslet både ved mottak av faktura, og du får påminnelser dersom fakturaen ikke er åpnet. På den måten holdes du oppdatert og informert om utestående fakturaer.
Oppsummering
For å oppsummere så kan det være mange ulike årsaker til at du får tilsendt fakturaer via ulike kanaler. Det mest utslagsgivende er om du har takket ja til å motta eFaktura, men deretter er det avhengig av hvilke virksomheter du har et kundeforhold til, og hvilke kanaler de foretrekker å bruke til fakturautsendelser.
Vi håper dette innlegget har gitt en bedre forståelse for hvorfor noen fakturaer kan dukke opp i forskjellige kanaler, samt hvilke fordeler det er ved å få en faktura i Digipost.