Du kan sende brev til privatpersoner, offentlige virksomheter og bedrifter med konto i Digipost, så fremt mottakeren ønsker å motta digital post. Du kan også velge flere mottakere per brev du sender, og opprette kontaktlister som kan gjenbrukes neste gang du vil sende brev til de samme mottakerne.
Du kan sende de fleste filtyper digitalt. Brev som skal leveres som papirpost må være i PDF-format for korrekt utskrift. Se teknisk informasjon.
Logg deg inn fra en datamaskin, for å sende digitale brev i Digipost. Det er ikke mulig å sende brev fra nettbrett, mobil eller Digipost-appene.
Slik sender du brev:
- Klikk på Ny melding i venstremenyen
- Bruk Til-feltet for å søke etter digitale mottakere ved hjelp av navn, adresse, poststed eller Digipost-adresse. Om du vil sende brevet på papir, velger du Legg til postadresse.
- Skriv inn ønsket tittel på brevet i Emne-feltet. Brev som leveres i Digipost varsles og vises med emnefeltet du velger. Brev du sender som papirpost vil ikke påføres emnefelt.
- Velg om du vil skrive brevet i Digipost, laste opp klargjorte filer, eller benytte en kombinasjon av klargjorte filer og tekst du skriver inn.
Du kan maksimalt sende 30 MB per brev, fordelt på inntil 200 filer. For å legge til filer kan du enten dra og slippe de inn i Digipost, eller velge knappen Velg filer, eller dra og slipp her. Den første filen du laster opp blir hoveddokumentet i brevet, med øvrige filer som vedlegg. Om du har forfattet innhold i Digipost, benyttes teksten som hoveddokument og eventuelle filer som vedlegg.
Dersom du ikke finner de du ønsker å sende til, kan det være at de ikke ønsker å være tilgjengelig for offentlig oppslag. Det kan også hende at de ennå ikke er registrert i Digipost, eller har deaktivert postmottaket sitt for kun å sende utgående post digitalt.
Postsendelser faktureres i Digipost.